Startdata

Sociale media

Informatie

Gegevensverwerking en Privacy bij Gemeenten

Gegevensverwerking en Privacy bij Gemeenten Opleiding

Mag dit eigenlijk wel met persoonsgegevens? Nu de Autoriteit Persoonsgegevens heeft aangekondigd op inspectie te gaan bij gemeenten om te controleren hoe gemeenten omgaan met de persoonsgegevens en privacy van burgers, is het nóg belangrijker dat gemeenten hier zorgvuldig en correct mee omgaan. Wanneer mogen we gegevens delen? Wat zijn de verplichtingen van de gemeente? Hoe waarborgen we de rechten van betrokkenen?

Inhoud

Inleiding:

Mag dit eigenlijk wel met persoonsgegevens?

De overheid moet bij elke taak nagaan of zij bevoegd is – en daarmee of er een juridische grondslag bestaat voor het gebruik van persoonsgegevens. Ongeacht om welke taak of om welk probleem het gaat: het innen of kwijtschelden van lokale belastingen, een vergunningverlening of voorzieningen in het sociaal domein. Maar ook de uitvoering van energiebeleid in het kader van een duurzame samenleving, het gebruik van een ‘armoedepas’ en bestrijding van fraude, toezicht en handhaving waaronder onrechtmatige bewoning.

Technologie biedt daarbij kansen, maar roept ook vragen op. Denk aan het gebruik van apps, platforms voor ‘omgevingscommunicatie’, een digitale stadspas, analysemodellen of informatie gestuurd werken. Die innovaties kunnen veel opleveren, maar roepen ook scherpe vragen op over privacy, transparantie en proportionaliteit.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en een handige checklist leer je tot een afgewogen advies te komen. Er is volop ruimte voor interactie en eigen casuïstiek. Stuur vooraf gerust voorbeelden in!

Inhoud en resultaat:

Na afloop van deze opleiding ben je:

  • op de hoogte van de actuele wet- en regelgeving
  • in staat om de verplichtingen uit de AVG toe te passen
  • in staat om gemotiveerd te adviseren
  • deskundig om mogelijkheden en risico’s te benoemen

Je krijgt een praktische checklist voor het gebruik van persoonsgegevens!

Doelgroep:

Juristen, FG's, privacy officers, beleidsmakers, informatiespecialisten, kwaliteitsmedewerkers, compliance officers en iedereen die zich bezighoudt met de vraag: "Mag dit eigenlijk wel met persoonsgegevens?"

Leerdoelen

Programma:

Dag 1 –De rol en bevoegdheden van de gemeente; de 6 privacyprincipes, de mogelijkheden en grenzen van het verwerken van persoonsgegevens

Dag 2 – De grondslagen van de gegevensverwerking, de noodzakelijkheidseis, het principe van doelbinding en de geheimhoudingsplicht

Dag 3 - Sectorspecifieke wetten zoals de wetgeving van de afdeling burgerzaken, sociaal domein, belastingen, vergunningverlening, bouwen en wonen, toezicht en handhaving etc in relatie tot de AVG/UAVG

Dag 4 - Juridische eisen vanuit diverse wetten; van verplichte openbaarmaking tot verplichte geheimhouding

Dag 5 – De 11 rechten van betrokkene en de rechtsbescherming

Dag 6 - Samenwerking en gegevens delen, de praktische toepassing in twee modellen.
Model A: het verstrekken van gegevens.
Model B: de rechtmatigheidstoets bij een nieuwe verwerking (‘pre-DPIA’)

Dag 7 - Technologie in de gemeentelijke praktijk; nieuwe software , platformtechnologie, gebruik van apps, de stadspas (armoedepas), de digitale identiteitswallet

Dag 8 - Verordeningen, samenwerkingsverbanden & contracten waaronder de verwerkersovereenkomst

Prijs

  • Genoemd bedrag is exclusief 21% btw
  • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee

Planning

Er zijn momenteel geen data ingepland. Als u nu inschrijft, dan houden wij u op de hoogte.

Inschrijven
Contact


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berghauser Pont Academy via telefoon: (020) 637 5000 of e-mailadres: academy@berghauserpont.nl.