CSRD voor accountants
CSRD voor accountants 1-daagse cursus
Inhoud
Inleiding
Met de komst van de CSRD zijn steeds meer bedrijven verplicht te rapporteren over duurzaamheid. Hier komt, zeker voor accountants, heel veel bij kijken. Een van de meest directe gevolgen van de CSRD voor accountants is de noodzaak om zich aan te passen aan de nieuwe rapportage-eisen.
Ook als een onderneming niet verplicht is de CSRD in te voeren, krijgt je te maken met de gevolgen van de CSRD. CSRD-plichtige bedrijven moeten verantwoording afleggen voor de hele keten, denk aan informatieverzoeken over bijvoorbeeld de inkoop van materialen, mensenrechten en CO2-uitstoot. En deze gegevens moet de accountant analyseren en controleren.
De controle en analyse van duurzaamheidsgegevens zullen een integraal onderdeel worden van de werkzaamheden van de accountant. Ook kleinere (Mkb)-bedrijven in de waardeketen van grotere organisaties zullen verzoeken ontvangen om duurzaamheidsgegevens te verstrekken. Er kan geëist worden om deze informatie gevalideerd door een accountant te laten opleveren. Dit betekent dat accountants de vaardigheden moeten ontwikkelen om deze duurzaamheidsgegevens te verzamelen, analyseren en valideren, zodat zij met een onderbouwd verhaal de accountantsverklaring kunnen afgeven.
Inhoud en resultaat
Na deze cursus heb je de vaardigheden om de duurzaamheidsgegevens te verzamelen, analyseren en valideren, zodat je met een onderbouwd verhaal de accountantsverklaring kunnen afgeven. Daarnaast leer je hoe de verplichting om kan zetten in een employer branding instrument
Doelgroep
Accountants en financieel professionals die betrokken zijn bij de naleving van de CSRD of assurance van duurzaamheidsrapportages
Leerdoelen
Ochtenddeel: Patrick Snijders
- Hoe bepaal je wat ‘material topics’ zijn waarover je moet rapporteren
- De ‘gap-analyse’ over CSRD data: welke haal uit je eigen systemen kan halen en welke data moet je extern moet halen of op een andere manier intern moet ophalen.
Lunch
Middagdeel: Han Mesters
- BUY-in van CSRD-rapportage door het niet primair te zien als last/extra kosten maar als en employer branding instrument in een tijd van structurele tekorten aan mensen
- Maak gebruik van jaarverslagen van beursgenoteerde bedrijven als bron van inspiratie voor het in kaart brengen material topics en de ‘weging’ hiervan in de materialiteits analyse
- Niet-financiële rapportage wordt belangrijker dan klassieke financiële rapportage. Wat betekent dat voor de bedrijfsstrategie? Hoe kan een materialisteitsmatrix worden gebruikt voor het aanscherpen/aanpassen van de bedrijfsstrategie?
Prijs
- Genoemd bedrag is exclusief 21% btw
- Prijs is inclusief complimentary koffie en thee
Planning
Inschrijven