Startdata

Sociale media

Informatie

De AVG en de basisregistraties van de publieke sector

De AVG en de basisregistraties van de publieke sector 1-daagse cursus

De cursus AVG en de basisregistraties van de publieke sector geeft inzicht in het stelsel van de basisregistraties en de verhouding met de AVG.

Inhoud

Inleiding

Met alle commotie na de toeslagen affaire is het belangrijk om te weten welke gegevensuitwisselingen binnen de overheid wel zijn toegestaan en zelfs verplicht zijn tussen overheidsorganen onderling. Het publieke domein kent 10 basisregistraties. In minstens 7 daarvan zijn persoonsgegevens opgenomen waaronder de basisregistratie personen, adressen en gebouwen, het handelsregister, voertuigen en inkomen. Overheidsorganisaties zijn verplicht om persoonsgegevens te gebruiken uit deze registraties. Dit wordt echter zelden ergens vermeld of beschreven. Daardoor ontstaan misverstanden en onnodige discussies over het delen van informatie tussen overheidsorganen onderling. De hoogste tijd dus om beter inzicht te krijgen in dit stelsel van gegevensuitwisseling.

Als meer medewerkers van overheidsorganisaties op de hoogte zijn van het verplichte gebruik van de gegevens uit de basisregistratie en de verplichte terugmelding, dan leidt dat tot actuele en juiste persoonsgegevens in de overheidsregistraties. Zo kunnen kleine administratieve fouten snel worden hersteld. Maar een terugmelding kan ook een eerste signaal zijn om onderzoek in te stellen naar misbruik of oneigenlijk gebruik van vergunningen en voorzieningen, fraude of het kan wijzen op een situatie van ‘ondermijning’.

Vaak wordt nodeloos ingewikkeld gedaan. Dan wordt gezocht naar een grondslag in de AVG terwijl gegevensuitwisseling binnen het publieke domein gewoon verplicht is voorgeschreven. Eén van de belangrijkste registraties is de basisregistratie personen. Die moet op orde zijn voor uitrukkende hulpdiensten die naar het juiste adres moeten worden geleid, het vaststellen van het recht op uitkering of toeslag en het toetsen van een vergunningaanvraag. Het stelsel van de 10 basisregistraties voorziet in een eenmalige verstrekking door de burger en een meervoudig gebruik door overheidsorganen.

Bij deze cursus kunnen deelnemers vooraf praktijkvoorbeelden aanleveren die bij geschiktheid zullen worden behandeld. U krijgt tevens een overzicht uitgereikt met relevante wetgeving, publicaties en betrouwbare bronnen.

Indien u zich inschrijft voor deze cursus krijgt u 30% korting op de

. Indien gewenst kunt u zich met deze e-cursus voorbereiden op deze cursus. Mocht u hier gebruik van willen maken, kunt u dit vermelden in de aanmelding.

Inhoud en resultaat

Na afloop van deze cursus heeft u inzicht in het stelsel van basisregistraties, kent u de toepassing ervan in de primaire processen van uw organisaties en bent u in staat om uw organisatie over deze verplichte gegevensuitwisseling te adviseren, zowel op casus niveau als bij bulkverwerking en nieuwe ict toepassingen.

Doelgroep

Deze cursus is bestemd voor: iedereen die beroepshalve betrokken is bij de verwerking van persoonsgegevens in het publieke domein: juristen, privacy adviseurs, functionarissen gegevensbescherming, ICT’ers e.d.

Leerdoelen

09:00 – 09:30 uur

Ontvangst en registratie

09:30 – 11:00 uur

Blok 1

  • Wat is privacy?
  • Wat is een persoonsgegeven?
  • Het stelsel van basisregistraties

mr. Corrie Ebbers

11:00 – 11:15 uur

Pauze

11:15 – 12:45 uur

Blok 2

  • Basisregistraties: oorsprong, doel, werking, belang
  • De gegevensverwerkende ketens in de publieke sector
  • De verhouding met de AVG en sectorspecifieke wetten

mr. Corrie Ebbers  

12:45 – 13:30 uur

Lunch

13:30 – 15:00 uur

Blok 3

  • De authentieke gegevens die verplicht gebruikt moeten worden
  • Het verplicht gebruik door afnemers
  • De verplichte terugmelding aan de bronhouder

mr. Corrie Ebbers  

15:00 – 15:15 uur

Pauze

15:15 – 16:45 uur

Blok 4

  • De plichten van instanties
  • De rechten van de betrokkene en de uitzonderingen daarop
  • Open bronnen, open data en openbare registers

mr. Corrie Ebbers  

Prijs

  • Genoemd bedrag is exclusief 21% btw
  • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee

Planning

Er zijn momenteel geen data ingepland. Als u nu inschrijft, dan houden wij u op de hoogte.

Inschrijven
Contact


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berghauser Pont Academy via telefoon: (020) 637 5000 of e-mailadres: academy@berghauserpont.nl.