Startdata

Sociale media

Informatie

Greep op bewonersbijeenkomsten - alleen als incompany

Greep op bewonersbijeenkomsten - alleen als incompany 2-daagse cursus

De tweedaagse cursus ‘Greep op bewonersbijeenkomsten’ helpt je in vier stappen naar succesvolle bijeenkomsten. Tips over strategie, werkvormen en communicatie.

Inhoud

Inleiding

Het is niet gemakkelijk om in het overvolle Nederland geaccepteerde oplossingen te vinden voor initiatieven zoals aanleg van windparken, hangplekken voor jongeren en renovaties van wijken. De burger wordt mondiger en emoties kunnen hoog oplopen tijdens bijeenkomsten. Ook in kleinere overleggen lijkt redelijkheid soms ver te zoeken. Hoe hou je daarbij emoties in toom? En hoe bereik je een aanvaardbaar resultaat?

Inhoud

De overheid wil graag betrokken burgers. De Omgevingswet is daar een voorbeeld van. Maar overheden voelen ook de druk om projecten op tijd, binnen budget en binnen beleidskaders uit te voeren. Burgers en actiegroepen worden mondiger en stellen steeds vaker eisen waar overheden vaak geen budget voor hebben. Dit koorddansen tussen burgers en overheid vraagt om communicatieve vaardigheden en kennis van onderhandelingsprocessen.

De tweedaagse cursus ‘Greep op bewonersbijeenkomsten’ helpt je in vier stappen om succesvolle bijeenkomsten te creëren. Je leert constructieve gesprekken te voeren met actievoerders en hoe je eigen emoties en emoties in de zaal in toom houdt. Ook leer je hoe je hoge verwachtingen van burgers vertaalt in realistische resultaten en krijg je tips uit de praktijk over strategie, werkvormen en communicatie met kritische burgers en belangengroepen. Zo krijg je grip op je projectomgeving.

In deze praktische cursus leer je aan de hand van échte cases in vier stappen greep te krijgen op de dialoog met kritische bewoners en actiegroepen. Met de komst van de Omgevingswet is deze training nóg relevanter voor eenieder die werkt in de publieke sector!

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor projectleiders en inhoudelijk deskundigen van overheden, woningcorporaties, waterschappen en adviesbureaus die moeten optreden op bewoners­bijeenkomsten of in overleggen met bewoners. De training is ook een verrijking voor organisatoren van bijeenkomsten die werkzaam zijn in ­bovenstaande sectoren.

De training wordt in een kleine groep van maximaal 10 personen gegeven en er is veel aandacht voor een persoonlijke aanpak en vragen.

Leerdoelen

Dag 1

09.00 Ontvangst met koffie /thee

09.30 Introductie en inleiding

  • Inventarisatie van knelpunten en leerwensen
  • Opbouw van de training

10.00 Een goede organisatie als basis

  • Video-analyse van een uit de hand gelopen bijeenkomst; wat ging er fout? Hoe voorkom je escalatie van emoties?
  • Hoe ziet de optimale voorbereiding van een bijeenkomst er uit?
  • Communicatie rondom bijeenkomsten, verwachtingsmanagement
  • Locatie, inrichting zaal
  • Uitleg casus Oudwijk

11.30 De basistechnieken: tips en praktische oefeningen

  • De 7 technieken die de spreker moet kennen en waarom fout gebruik ervan tot escalatie leidt
  • Praktische oefeningen en rollenspelen over basisgereedschappen: de “Respectladder”, de “Taal van de Zaal”, “Spiegelen”, “Het Klein Gesprek”, agressie, houding, kleding, (h)erkenning emoties, gesprekstechnieken en humor, organisatie en voorbereiding
  • Hoe reageer jij vanuit jouw karakter; wat kan je verbeteren?
  • Evaluatie met videobeelden

12.30 Lunchpauze

13.30 Vervolg oefeningen basistechnieken

14.45 Constructieve werkvormen

  • Welke werkvormen passen bij welke projectstap?
  • Voor- en nadelen werkvormen
  • Oefening: maak een passende participatie-aanpak voor Oudwijk

16.30 Einde van de eerste cursusdag

Dag 2

09.00 Ontvangst met koffie /thee

09.30 Dag 1 samengevat

  • Wat is voor jou de belangrijkste les van dag 1?
  • Wat zijn de top-3 tips uit dag 1?

10.30 Communicatiestijlen

  • Hoe reageer jij op anderen en waarom zo?
  • Met wie heb jij een ‘klik’ en met wie niet?
  • Hoe komt dat?

12.30 Lunchpauze

13.30 Omgaan met archetypes

  • De Onderzoeker, het Brein, de Ervaringsdeskundige, de Projecthistoricus,de Boze Buurman, de Voorman en de Mol
  • Typering, veel voorkomend gedrag
  • Beweegredenen, wijze van optreden, mogelijke reacties en gesprekstechnieken
  • Hoe hou je de dialoog gaande?

14.15 Oefeningen: de bewonersavond in Oudwijk

  • Achter de tafel: de projectleider en de wijkcoördinator
  • In de zaal: boze, ongeruste bewoners en een actieve actiegroep
  • Herkennen van archetypes: hoe verliep de communicatie, wat kon beter, opnieuw spelen van de situatie. Persoonlijk gesprek met evaluatie en advies.

15.30 Omgaan met incidenten

  • Omgaan met verstoringen
  • Onverwachte gebeurtenissen

16.00 Laatste vragen, evaluatie en afsluiting

16.30 Einde van de cursus

Prijs

Prijs op aanvraag

Planning

Er zijn momenteel geen data ingepland. Als u nu inschrijft, dan houden wij u op de hoogte.

Inschrijven
Contact


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berghauser Pont Academy via telefoon: (020) 637 5000 of e-mailadres: academy@berghauserpont.nl.