Sturen op toegang sociaal domein - alleen nog als Incompany
Sturen op toegang sociaal domein - alleen nog als Incompany 1-daagse cursus
Inhoud
Inleiding
Gemeenten worden in toenemende mate geconfronteerd met een stijging van de kosten binnen het sociaal domein. Hoewel een deel van de oorzaken buiten de directe invloedssfeer van gemeenten ligt, zijn er wel degelijk verschillende knoppen waaraan gemeenten kunnen draaien. Eén van deze knoppen is de wijze waarop de toegang is georganiseerd en hoe daar ook op wordt gestuurd.
Hoe kunnen toegangsprofessionals bijdragen aan het realiseren van de (financiële) doelstellingen van uw gemeente? Daarvoor zijn verschillende afwegingen te maken zoals o.a. het laagdrempelig en toegankelijk inrichten van uw toegang, onderscheid maken tussen bepaalde cliëntgroepen en ondersteuningsvragen en denken vanuit het perspectief van de inwoners van uw gemeente.
Inhoud
Tijdens deze cursus, waarin volop ruimte is om uw eigen praktijkvoorbeelden in te brengen en deze te bespreken met de docenten en andere cursisten, krijgt u van experts in deze materie een helder en duidelijk overzicht van alle kostenbesparende mogelijkheden binnen de toegang tot het sociaal domein van uw gemeente. Na het volgen van deze cursus kunt u de opgedane kennis vertalen naar de praktijk.
Doelgroep
Deze cursus is bestemd voor: beleidsstrategen, (senior) beleidsadviseurs, programmamanagers en bestuursadviseurs. Deze is cursus is minder geschikt voor (uitvoerende) toegangsprofessionals
Leerdoelen
09:00 – 09:30 uur
Ontvangst en registratie
09:30 – 11:00 uur
Interactieve kennismaking en ambitie tav de toegang
- Uw eigen gemeente: knelpunten bij de vormgeving van uw toegangsorganisatie
- Relatie gemeentelijke ambities en doelen en de toegang tot zorg
- Vertaling van fundamentele beleidskeuzes naar inrichtingsprincipes:
- De mate waarin toegang laagdrempelig is
- De integraliteit en de mate waarin deze verbonden is met voorliggende voorzieningen
11:00 – 11:15 uur
Pauze
11:15 – 12:45 uur
Denken vanuit het perspectief van de inwoner van uw gemeente (cliëntroutes)
- Het toegangsproces door de ogen van de cliënt
- Sturing op clientdoelen: hoe geef je dit vorm en wat is daarvoor nodig?
12:45 – 13:30 uur
Lunch
13:30 – 15:00 uur
Organisatie en inrichting van de toegang
- Inkijk in verschillende alternatieve uitvoeringsmodellen:
- Inrichting aparte uitvoeringsorganisaties
- Aangaan van samenwerkingen met externe partners
- Keuzes bij de inrichting van werkprocessen: het onderscheid tussen operationele excellence, klantpartnerschap en productleiderschap
15:00 – 15:15 uur
Pauze
15:15 – 16:45 uur
Monitoring en sturing
- Sturing op kwaliteit en kosten. Handvatten bij de vormgeving van sturing
- Ontsluiten van data op verschillende niveaus:
- Tijdig en inhoudelijk informeren van betrokkenen over voortgang
- Mogelijkheden van data om betrokkenheid onder toegangsprofessionals te vergroten
Prijs
Prijs op aanvraag
Planning
Inschrijven