Startdata

Sociale media

Informatie

Basiscursus Noodrecht en openbare-orderecht - alleen als Incompany

Basiscursus Noodrecht en openbare-orderecht - alleen als Incompany 3 dagdelen

Deze 3-dagdelen basiscursus noodrecht & openbare-orderecht biedt een compleet overzicht van het juridisch instrumentarium voor openbare orde en veiligheid.

Inhoud

Inleiding

Veiligheid en handhaving van de openbare orde krijgen topprioriteit in de huidige tijd. Wanneer Is de burgemeester en wanneer is de Voorzitter van de Veiligheidsregio aan zet? Welke maatregelen kan wie nemen bij een (ernstige dreiging) van een openbare-ordeverstoringen en een ramp? Welke instrumenten zijn inzetbaar tegen ondermijning van samenleving en hoe reguleer je grote events en demonstraties?

Inhoud en resultaat

Weinig mensen zijn goed thuis in het noodrecht en het openbare-orderecht. Vaak ontbreekt het overzicht in deze nauw met elkaar verwante rechtsgebieden. Het gaat dan om de samenhang en het samenspel tussen een keur van wetten zoals de Gemeentewet, Wet Veiligheidsregio’s, Wet publieke gezondheid, Opiumwet, Wet wapens en munitie, Algemene wet op het binnentreden, Algemene wet bestuursrecht, Wetboek van strafrecht, Wetboek van strafvordering, de APV enz.

Na deze basiscursus weet u:

  • hoe het systeem van het noodrecht en het openbare-orderecht in elkaar zitten
  • wanneer een noodbevel en wanneer een noodverordening dient te worden ingezet
  • wanneer er sprake is van een ramp of een (ernstige) verstoring van de openbare orde dan wel (ernstige) wanordelijkheid
  • welke bevoegdheden de voorzitter van de veiligheidsregio en welke lokale bestuursorganen als de burgemeester, college en raad hebben
  • hoe ondermijning door wie kan worden bestreden
  • in welke gevallen een demonstratie beperkt of zelfs verboden kan worden

Doelgroep

Deze cursus is vooral bestemd voor juristen bestuursrecht, algemene juristen en beleidsadviseurs werkzaam bij de diverse overheden, zoals gemeenten, provincies, Veiligheidsregio’s, politie, GGD, etc. Ook ambtenaren van ministeries die te maken hebben met noodrecht kunnen hier hun licht opdoen.

Leerdoelen

De cursus bestaat uit drie modules van ieder een dagdeel. De modules zien er als volgt uit:

Module 1: Rampenbestrijding, crisisbeheersing en noodbevoegdheden

Bij de eerste module zullen we uitgebreid stilstaan bij een actueel deelgebied van het openbare-orderecht, namelijk het noodrecht. Daarbij is er aandacht voor (de rol van het noodrecht in) de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Tijdens verschillende grootschalige ernstige wanordelijkheden en rampen van de laatste jaren zoals Project X, maar ook de situatie rond het Coronavirus is duidelijk geworden dat de kennis van het noodrecht en crisisrecht en de praktische toepassing hiervan nog wel eens te wensen overlaat op lokaal, regionaal of zelfs landelijk niveau. Extra aandacht voor dit onderwerp is dus geen overbodige luxe. Ook gaan we in op de verschillende nood- en crisisbevoegdheden die bestuursorganen als de burgemeester, maar ook de voorzitter van de veiligheidsregio, hebben en wanneer zij die noodbevoegdheden precies kunnen inzetten. Een niet onbelangrijke vraag die we daarbij zullen beantwoorden, is wat nu precies het verschil is tussen een noodbevel en noodverordening en wanneer en hoe deze bevoegdheden gebruikt kunnen worden.

Module 2: Openbare orderecht en handhaving

De tweede module staat in het teken van het systeem van het openbare-orderecht. Enkele wezenlijke openbare-orderechtelijke begrippen passeren hierbij de revue: wat is het verschil tussen verstoring van de openbare orde, wanordelijkheden, ernstige wanordelijkheden en een ramp? Wat is de taak van de politie onder het gezag van de burgemeester als openbare-ordehandhaver? Hoe kunnen boa’s en toezichthouders hun rol hierbij vervullen? Welke openbare-ordebevoegdheden gaan bij een regionale of landelijke ramp over op de voorzitter van de veiligheidsregio? Mag de burgemeester bij een ramp of ordeverstoring van meer dan plaatselijke betekenis nog gebruikmaken van zijn nood- en openbare-ordebevoegdheden? Heeft de commissaris van de Koning ook bevoegdheden? We gaan hierbij niet alleen in op de theorie, maar ook op de praktijk aan de hand van thema’s als ondermijning, sluiting (drugs)panden, aanpak van (woning)overlast, voetbalhooliganisme en preventief fouilleren.

Module 3: Demonstratierecht 

De derde module staat in het teken van het demonstratierecht. Het demonstratierecht is actueler dan ooit en heeft de laatste jaren vanwege onder meer de vergaande wijzen waarop men tegenwoordig nog wel eens actievoert – door middel van bijvoorbeeld wegblokkades – een steeds grotere impact op onze samenleving. Tijdens deze module leert u wanneer een protestactie wel en wanneer zij niet (meer) valt onder het recht om te demonstreren en wat dit betekent voor de mogelijkheden om een dergelijke actie van overheidswege te beperken of zelfs te verbieden. Daarnaast gaan we onder meer in op wat de (mogelijke) juridische consequenties zijn als demonstranten niet voldoen aan de kennisgevingplicht, als zij strafbare (uitings)delicten begaan of als de inhoud van hun actie tot heftige tegenreacties leidt.

Prijs

Prijs op aanvraag

Planning

Er zijn momenteel geen data ingepland. Als u nu inschrijft, dan houden wij u op de hoogte.

Inschrijven
Contact


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berghauser Pont Academy via telefoon: (020) 637 5000 of e-mailadres: academy@berghauserpont.nl.