Startdata
Sociale media
Informatie
Opdrachtgever – opdrachtnemer - alleen als incompany
Opdrachtgever – opdrachtnemer - alleen als incompany Alleen Incompany
Deze 2-daagse training Opdrachtgever - opdrachtnemer geeft aan hoe je de rol van opdrachtnemer of opdrachtgever kunt invullen binnen de relatie gemeenten - omgevingsdiensten.
Inhoud
Aanleiding
Bij veel omgevingsdiensten is in de loop der jaren een positieve ervaring opgedaan in samenwerking. Bij verschillende diensten gaat het prima, maar tegelijk zien we dat het nog niet overal soepel loopt. Het verplichte karakter van de omgevingsdienst speelt hier bij sommige organisaties nog steeds een rol terwijl ook tegenslagen in de uitvoering of menselijke onhandigheid kan leiden tot veel onderling gedoe. Door zorgvuldig te investeren in de samenwerking, neemt het onderlinge vertrouwen toe en kunnen processen aanzienlijk soepeler gaan lopen. In de training staan we stil bij de invloed die de structuur en cultuur van de omgevingsdiensten hebben op de onderlinge samenwerking en hoe je hier succesvolle interventies kunt doen.Hoe kan je beter samenwerken in een opdrachtgever – opdrachtnemer relatie en hoe kan je je persoonlijke effectiviteit in deze relatie verbeteren? Bent u opdrachtgever van een omgevingsdienst?
- Maakt u wel eens mee dat u wordt aangesproken op zaken die de omgevingsdienst anders had moeten doen?
- Gaat de samenwerking prima met uw contactpersoon, maar uiterst moeizaam met andere medewerkers en onderdelen van de omgevingsdienst?
- Twijfelt u wel eens over uw beslissingen omdat u kennis tekort komt over de inhoud?
- Staan in de rapportages van de omgevingsdienst ook de zaken die voor u belangrijk zijn?
- Kunt u met dertien van de vijftien gemeenten prima samenwerken, maar lijkt de samenwerking met de andere twee steeds weer te mislukken?
- Gaan de gesprekken te veel over geld en efficiency?
- Vragen uw opdrachtgevers steeds meer maatwerk en willen ze tegelijkertijd op hun bijdrage bezuinigen?
Inhoud en resultaat
In de praktijk van de 29 omgevingsdiensten zijn veel goede voorbeelden te vinden over succesvolle samenwerkingen na een moeizame start. Deze best practices zijn ook voor u beschikbaar door deel te nemen aan de training. De sturing op omgevingsdiensten is sterk beïnvloed door de sturing op agentschappen bij het rijk. De trainers nemen u ook mee in de lessen die sinds 1994 in de sturing op agentschappen in Nederland zijn opgedaan. De komende periode komen veel ontwikkelingen op de Omgevingsdiensten af in de vorm van nieuwe wetgeving en grote opgaven vanwege de energietransitie en andere klimaatmaatregelen.De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:
- De eigen rol en positie
- Verantwoord kiezen voor sturing op input en output
- Het omgaan met grote wijzigingen in wetgeving
- Opbouwen van onderling vertrouwen, ook als dingen (nog) niet goed gaan
- Het afstemmen van de belangen en jaarcycli van de eigen organisatie en de andere organisatie
- Sturen met vele eigenaren, vele opdrachtgevers en één opdrachtnemer
- Omgaan om met een ontevreden klant
- Omgaan met een opdrachtgever die telkens de opdracht wenst aan te passen
Doelgroep
De cursus richt zich op twee groepen:- Leidinggevenden en medewerkers binnen gemeenten en provincies die binnen hun organisatie een rol (gaan) vervullen als opdrachtgever / accountmanager richting omgevingsdiensten.
- Leidinggevenden en medewerkers van omgevingsdiensten die de rol van opdrachtnemer vervullen, zoals accountmanagers, casemanagers en projectleiders.
Juist incompany
De training biedt helemaal toegevoegde waarde als de medewerkers die met elkaar moeten samenwerken de training incompany samen volgen. Op deze wijze leert men elkaar goed kennen en kunnen gezamenlijk, onder begeleiding van de cursusleiders, elkaars standpunten beter worden besproken waardoor het onderling begrip en vertrouwen sterk kan toenemen, terwijl de eigen rol hierdoor ook nog beter en scherper kan worden ingevuld.Leerdoelen
- Introductie, programma en cursusleiding
- Kennismaking en verwachtingen
- Ontwikkeling van opdrachtgever- en opdrachtnemerschap
- Interactieve reflectie en verdieping
- Oefening blok 1: Sturen op momenten: opdracht formuleren, faseovergangen, voortgangsrapportage, selectie opdrachtnemer
- Oefening blok 2: Communicatie: niveaus; aanspreken en effectieve feedback;
- Oefening blok 3: Leiderschap bij grote wijzigingen en organisatieculturen
- Wrap up en evaluatie
Prijs
Prijs op aanvraagPlanning
Er zijn momenteel geen data ingepland. Als u nu inschrijft, dan houden wij u op de hoogte.
Inschrijven
Contact
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berghauser Pont Academy via telefoon: (020) 637 5000 of e-mailadres: academy@berghauserpont.nl.