Startdata

di 24 mrt 26 UTRECHT Inschrijven
Sociale media

Informatie

Sturen op kosten, kwaliteit en fraudebestrijding in het sociaal domein en zorg: contractmanagement

Sturen op kosten, kwaliteit en fraudebestrijding in het sociaal domein en zorg: contractmanagement - 24 maart 2026 1-daagse cursus

Tijdens deze cursus krijgt u als inkoper of contractmanager bruikbare handvatten aangereikt waarmee u uw contractmanagement(systeem) effectief kunt inrichten en zo aan uw bestuurders en beleidsmedewerkers de meest optimale informatie kunt verschaffen. De verkregen contractmanagementinformatie kan zo de basis vormen voor nieuw inkoopbeleid en sturing op kosten, kwaliteit en fraudepreventie. Daarnaast zal worden ingegaan op de do’s en dont’s als sprake is van vermoeden van (zorg-)fraude en rechtspraak en ontwikkelingen over zorgfraude.

Inhoud

Inleiding

Het contractmanagement krijgt een steeds prominentere rol in het sociaal domein. En terecht! Inkoop van diensten in het sociaal domein kan pas echt effectief geschieden als bekend is wat werkt en wat niet, hoe de uitnutting van zorg is, of er wachtlijsten bestaan, of er sprake is van recidive en wat de kosten zijn per unieke cliënt. Met deze kennis kan worden gestuurd op kwaliteit en kosten van zorg zonder op de stoel van de aanbieder te gaan zitten. Dat vergt van de contractmanager dat hij meer doet dan alleen het archiveren en beheren van lopende contracten: hij dient zich actief te richten op het meten en vastleggen van de effectiviteit van de ingekochte zorg. Om zo te zorgen dat mensen de zorg krijgen waar ze recht op hebben. En om te voorkomen dat de gemeente veel geld verliest en slachtoffer wordt van zorgfraudeurs.


Inhoud en resultaat

Tijdens deze cursus krijgt u als inkoper of contractmanager bruikbare handvatten aangereikt waarmee u uw contractmanagement(systeem) effectief kunt inrichten en zo aan uw bestuurders en beleidsmedewerkers de meest optimale informatie kunt verschaffen. De verkregen contractmanagementinformatie kan zo de basis vormen voor nieuw inkoopbeleid en sturing op kosten, kwaliteit en fraudepreventie. Daarnaast zal worden ingegaan op de do’s en dont’s als sprake is van vermoeden van (zorg-)fraude en rechtspraak en ontwikkelingen over zorgfraude.  Na het volgen van deze cursus kunt u de opgedane kennis meteen toepassen in de praktijk.


Doelgroep

Gemeentelijke inkopers en contractmanagers sociaal domein

Leerdoelen

09:00 – 09:30
Ontvangst en registratie

09:30 – 11:00 uur
Blok 1

  • Welke informatie en kennis is nodig en nuttig voor goed contractmanagement?
  • Verschil contractmanagement en relatiemanagement

11:00 – 11:15 uur
Pauze

11:15 – 12:45 uur
Blok 2

  • Sturen op kwaliteit en kosten: hoe doe je dat?
  • Cliëntvolgende informatie: noodzaak of nutteloos?
  • Hoe voorkom en bestrijd je fraude door middel van contractmanagement? Wettelijk kader en tips.


 12:45 – 13:30 uur
Lunch

13:30 – 15:00 uur
Blok 3

  • Contractmanagement, fraudebestrijding en privacy
  • Actualiteiten in rechtspraak, casuïstiek en beleid op het gebied van zorgfraude

 15:00 – 15:15 uur
Pauze

15:15 – 16:45 uur
Blok 4

  • Vertalen van contractmanagementinformatie naar inkoopdocumenten
  • Actuele rechtspraak, casuïstiek en beleid bij inkoop sociaal domein

Prijs

Prijs € 595,00
BTW 21% + € 124,95
Totaal € 719,95

Planning

Datum Van Tot Locatie
di 24-3-2026 9:30 16:45 UTRECHT

Contact


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berghauser Pont Academy via telefoon: (020) 637 5000 of e-mailadres: academy@berghauserpont.nl.