Startdata

Sociale media

Informatie

Basisbegrippen Stedenbouw en Omgevingskwaliteit

Basisbegrippen Stedenbouw en Omgevingskwaliteit 2-daagse cursus

In deze 2-daagse cursus Basisbegrippen Stedenbouw en Omgevingskwaliteit krijg je kennis aangereikt en gaan we oefenen met de basisbegrippen van de stedenbouw en hoe te adviseren vanuit omgevingskwaliteit.

Inhoud

Inleiding

Stedenbouw is bij uitstek de discipline waar maatschappelijke opgaven, transities, ambities in de ruimte en met samenhang bij elkaar worden gebracht. De Omgevingswet benadrukt de noodzaak tot integraliteit, geeft handvatten om gewogen adviezen voor te leggen en legt het wegen en maken van die keuzes bij het democratische besluitvormingsproces. Planologie en stedenbouw staan nadrukkelijker ten dienste van de publieke zaak en de overheid pakt weer de regie. En dat is hoognodig want we zitten volop in meerdere transities waardoor opgaven steeds complexer worden en tijdens de aansturing met onzekerheden rekening moet worden gehouden. De toekomst laat zich niet voorspellen maar wel voorstellen.

Inhoud en resultaat

In deze 2-daagse cursus gaan we oefenen met de basisbegrippen van de stedenbouw en hoe te adviseren vanuit omgevingskwaliteit.

In het proces van ruimtelijke plannen en advisering komen continu stedenbouwkundige aspecten om de hoek kijken, vaak als belangrijke onderlegger voor een ontwikkeling of initiatief. Maar veel mensen in het proces hebben daar weinig praktische kennis over, waardoor een plan niet altijd goed begrepen wordt. Ook kan daardoor geen gedegen commentaar worden gegeven met als gevolg minder goede plannen en minder goede onderbouwing en uiteindelijk minder omgevingskwaliteit. En dat is natuurlijk heel jammer.

Dit kennishiaat vult deze cursus in. Je wordt geen expert, maar je wordt wel een betere gesprekspartner en adviseur. Je begrijpt de achtergronden beter en dit leidt uiteindelijk tot een betere omgevingskwaliteit.

Doelgroep

Deze cursus is opgezet voor professionals in het RO domein zonder stedenbouwkundige en architectonische achtergrond. Denk aan RO medewerkers, planologen, geografen en bestuurskundigen.

Zij werken in de praktijk als beleidsmedewerker/-adviseur ruimtelijke ordening, planmaker, omgevingsjurist, vergunningverlener, handhaver en toezichthouder bouwen, lid commissie Omgevingskwaliteit bij gemeenten, provincies en omgevingsdiensten.

Leerdoelen

Dag 1

Blok 1: Stedenbouw
Wat is stedenbouw? Waar komt het vandaan en hoe heeft stedenbouw zich in de loop van de tijd ontwikkeld? Welke ervaringen hebben de cursisten met stedenbouwkundige vraagstukken? De cursisten nemen een voorbeeld ter bespreking mee uit hun praktijk en geven aan wat hun leerdoel is.

Blok 2: Toekomst
Vergroten toekomstgeletterdheid. We bespreken het belang van trendanalyses en het verbeelden van mogelijke toekomsten door middel van scenario’s.

Blok 3: Openbare ruimte
Het belang van de partituur van de openbare ruimte in de stad. Hoe vanuit een visie en het ontwerp van de openbare ruimte de samenhang in de stad kan worden geborgd en private initiatieven en vastgoedontwikkelingen aangestuurd.

Blok 4: Ruimtelijke ensembles
Bespreken van en oefenen met het analyseren van ruimtelijke ensembles. Met als doel te komen tot een aantal basiswaarden waarmee een visie, plan of uitgangspunten kan worden gedefinieerd. We oefenen met een concrete praktijkcase.

Dag 2

Blok 5: Verdieping schaalniveaus
Verdiepend op Blok 3 worden twee andere schaalniveaus behandeld. Die van bouwhoogtes en stadssilhouet. En van bouwblok, gebouw en relatie openbare ruimte. Dit blok sluiten we af met een korte oefening

Blok 6: Beeldregieplan
In een beeldregieplan worden voorwaarden opgenomen die gaan over het ontwikkelen van vastgoed en het ontwerp van de openbare ruimte. Over welke voorwaarden hebben we het dan en hoe formuleer je die zo dat ze toetsbaar zijn voor de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit?

Blok 7: Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
In dit blok geeft de secretaris van Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van het Oversticht een toelichting op haar werk. Hoe de commissie is georganiseerd, wat hun mandaat is en waaraan ze toetsen. Met een paar praktijkvoorbeelden licht ze de wijze van werken toe en waar de commissie soms tegen aan loopt. En wat dan?

Blok 8: Afsluiting
We sluiten af. Hebben we besproken wat er besproken moest worden? Welke lessen zijn behulpzaam geweest? Zijn de leerdoelen behaalt? We nemen de tijd om eventuele leemtes nog in te vullen.

Prijs

  • Genoemd bedrag is exclusief 21% btw
  • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee

Planning

Er zijn momenteel geen data ingepland. Als u nu inschrijft, dan houden wij u op de hoogte.

Inschrijven
Contact


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berghauser Pont Academy via telefoon: (020) 637 5000 of e-mailadres: academy@berghauserpont.nl.