Opgavegericht werken aan transities
Opgavegericht werken aan transities 3-daagse cursus
Inhoud
Inleiding
Er zijn flinke transities nodig in onze samenleving. Dan gaat het om grote opgaven als de energietransitie, de voedseltransitie, maar ook, hoewel geen transitie maar wel een belangrijke opgave, de versnelling van de woningbouw. Dit vraagt wat van de mensen die hier in overheden en maatschappelijke organisaties daadwerkelijk aan werken. Maar dat opgavegericht werken dat over allerlei grenzen heen gaat, is niet zo makkelijk uit te voeren binnen het huidige bestuur met al zijn regels en procedures, het altijd moeten kiezen van efficiënte oplossingen en het draagvlak dat er moet zijn.
Hoe moet je opgavegericht werken aan transities dan wel vormgeven in de praktijk?
Inhoud en resultaat
Je bent verantwoordelijk voor een belangrijke inhoudelijke uitdaging of transitie binnen een overheids- of maatschappelijke organisatie en je staat voor een aantal fikse uitdagingen om resultaten te halen.
In deze training krijg je een mix van tools en inzichten aangeboden. Gericht op het werk, je organisatie en jezelf. Er is aandacht voor organisatorische uitdagingen en op leiderschap in combinatie met samenwerken. Naast kennis over transities (een nieuwe tak van wetenschap) die binnen de (gemeentelijke) overheid nog maar beperkt aanwezig is, geven de docenten je ook inzicht hoe deze kennis toe te passen. Met praktische oefeningen, inclusief reflecties op je eigen leiderschap krijg je meer zicht op hoe jij jouw opgave kunt vormgeven.
Na deze training heb je geleerd waar je rekening mee moet houden bij het vormen van een team, leer je hoe je je sturing concreter maakt en kun je met de kennis over transities de uitdagingen die voor je staan beter verklaren.
Doelgroep
Deze training is opgezet voor mensen die aan transities en opgaves werken die breed over de organisatie gaan. Dit zijn in praktijk projectleiders, programmamanagers, procesbegeleider, beleidsmedewerkers, afdelingsmanagers, strategische adviseurs, etc.
Zij werken met name bij overheden (gemeenten, provincies, Rijk), maar ook bij andere maatschappelijke organisaties, waarin opgavegericht wordt gewerkt.
Leerdoelen
Dag 1: Introductie
Ochtend
Introductie
- Elkaar leren kennen.
- Oefening: gericht op jou als persoon
- Leerdoel: wat wil je leren?
- Programma doornemen
- Wie ben jij? En wie ben jij als leider?
- Oefening: welke achtergrond heb jij als persoon en wat betekent dit in jouw rol als leider?
Veranderende rol van de overheid & basiskennis transities
- Terugblik ontwikkeling van de overheid tot nu (NSOB modellen)
- Wat is een transitie?
- Transities en transformaties: wat is het verschil?
- Oefening: wat is transitie en wat transformatie?
- Theoretische basiskennis: x-curve en multi level perspectief
- Rol van jou als trekker bij werken (project, programma, opgave) binnen een transitie
- Oefening: voor welke uitdaging sta jij op dit moment?
Middag
Gereedschap in het kort, kennis
- Sturing, governance met meerdere partijen, gemeentelijke organisaties
- Starten met nulsituatie
- Datagedreven
- Mensen/ netwerken (met doorverwijzing naar andere dagen)
- Financiën
- Juridisch
- Oefening met een casus: rollen, reflectie, duiden
- Omgevingswet als aanjager
Huiswerkopdracht en uitchecken
Dag 2: De Opgave
Ochtend
Introductie
- Opwarmer
- Waar heb je na vorige keer al wat mee kunnen doen in je werk?
Transities en het belang van werken vanuit gezamenlijke waarden
- Brede welvaart: definitie en drie invalshoeken om het te gebruiken
- Werken en keuzes maken vanuit maatschappelijk waarden: brede welvaart spel en/of brede welvaart scan (gemeente Amsterdam)
Verkennen van de opgave, vaardigheden: het wat en het hoe
- Stakeholders analyse (veel/ weinig invloed etc.) en mate van inbreng of participatie (meeweten, meedenken, meebeslissen etc.)
- Oefening: gericht op participatie en de spanning op het huidige systeem
Middag
Vervolg vaardigheden
- Ken jezelf
- Diverse reflectieoefeningen
- Team/netwerkvorming: hoe doe je dat
- Reflectie op het eigen team: in welke fase zitten ze en waarom?
- Scherpen doelen en ambities: DIN
· Monitoring/ PDCA
· Aanhaking op bestuursakkoorden en vormen DIN / Huiswerk = DIN maken
Huiswerkopdracht en uitchecken
Dag 3: Werken in dynamiek, zoeken naar balans
Ochtend
Introductie
- Opwarmer
- Waar heb je na vorige keer al wat mee kunnen doen in je werk?
Leiderschap
- Verschillende modellen (7 S, TA, etc.) aanstippen: bij elk model een passende reflectieoefening
- Transactionele analyse
- Drama- en winnaarsdriehoek: theorie en oefening
- Ik ben OK / jij bent OK
- Cirkel van invloed: theorie en oefening
- Intervisie aan de hand van de STARR methode: theorie en oefening
Middag
Werken bij de overheid in een veranderende context
- Recap veranderende rol overheid & recap transities en werken vanuit waarden
- Hoe beïnvloeden transities het overheidssysteem:
- Transitietaken van de overheid
- Legitieme redenen waarom je wel/niet iets doet
- Wat maakt werken aan transities nou zo lastig bij de overheid
- Impact op je rol als ambtenaar
Transitievaardigheden #hoe dan
- Oké, de context verandert, vraagstukken zijn steeds ingewikkelder: hoe houd je overzicht en bepaal je wat jij als programmamanager of projectleider concreet kunt doen?
- Algemene transitievaardigheden/methoden
- Vaardigheden/methoden in specifieke fases op de x-curve
Afronding
- Overall reflectie, wat neem je mee?
- Gezamenlijke afronding
Prijs
- Genoemde bedragen zijn exclusief 21% btw
- Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee
Planning
Inschrijven