Aanpak zorgfraude: de gegevensuitwisseling
Aanpak zorgfraude: de gegevensuitwisseling 1-daagse cursus
Inhoud
Inleiding
Op 1 januari 2025 is de wetgeving inwerking getreden die de gegevensuitwisseling in het kader van de zorgfraude mogelijk maakt: de ‘Wet bevorderen samenwerking en rechtmatige zorg’.
De wetgever formuleert het als volgt. ‘Vanuit zowel de politiek, de zorgpraktijk als de maatschappij, wordt fraude in de zorg gekenschetst als een groot maatschappelijk probleem en een zeer kwalijk fenomeen. Zorgbehoevenden moeten daadwerkelijk de zorg krijgen die zij nodig hebben en waar zij recht op hebben. Er gaat jaarlijks veel geld om in de zorgsector, dat wordt opgebracht door de premie- en belastingbetaler. Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat middelen die bestemd zijn voor de zorg ook daadwerkelijk aan zorg worden besteed.’
Het gaat om fraude die zowel door natuurlijke als door rechtspersonen wordt gepleegd. Deze wet kent een “Waarschuwingsregister zorgfraude” en een “Informatieknooppunt zorgfraude”. Het doel van het waarschuwingsregister is de uitwisseling van gegevens tussen gemeenten en zorgverzekeraars van fraudeurs ten behoeve van een centraal registratiesysteem. Het Informatieknooppunt Zorg (IKZ) verzamelt en beheert de meldingen. In deze nieuwe wet is een aantal heldere grenzen en waarborgen opgenomen die bijdragen aan een zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens.
Inhoud en resultaat
Na afloop van de cursus heeft u inzicht in de reikwijdte van de wet, de bevoegdheden om gegevens uit te wisselen, de partijen die betrokken zijn, hoe een dossier wordt opgebouwd en de grenzen van de gegevensuitwisseling. Op deze dag wordt ook de relatie toegelicht tussen deze wet en de AVG, de Uitvoeringswet AVG, de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden en de overige wetten in het sociaal domein. Het doel van deze cursus is om te komen tot een zorgvuldig opgebouwd dossier dat standhoudt bij de rechter.
Doelgroep
Personen die belast zijn met toezicht en handhaving bij de aanpak van zorgfraude, met name medewerkers van gemeenten.
Leerdoelen
09:00 - 09:30 uur
Ontvangst en registratie
09:30 – 11:00 uur
Blok 1
- Hoofdlijnen van de wet
- De betrokken partijen en hun rol
11:00 – 11:15 uur
Pauze
11:15 – 12:45 uur
Blok 2
- De plichten van de organisaties
- De eisen van het protocol
12:45 – 13:30 uur
Lunch
13:30 – 15:00 uur
Blok 3
- De rol van geheimhouding
- Relatie met AVG, UAVG en overige wetten in het sociaal domein
15:00 – 15:15 uur
Pauze
15:15 – 16:45 uur
Blok 4
- Het inrichten van een dossier
- De rechten van de betrokkenen
Prijs
| Prijs | € 595,00 |
| BTW 21% | + € 124,95 |
| Totaal | € 719,95 |
Planning
Inschrijven